Thursday, July 18, 2013

PG32 - Bacelor of Agriculture (Animal Science)

Sekarang umur 18 tahun 11 bulan.
Kirakira duabelas ke tigabelas tahun dulu, nyai (nenek dalam bahasa Jowo) sebelah apak pernah cakap,

"kepala adik ni ada dua pusar rambut. Dah besar nanti kerja dengan kambinglah ni"

 And i was too little to understand that thing. At that time toys and food were more interesting than some sort of kambing care.
 Now i get it. Percayalah. Old folks, they knows better. Better than we do. They always know what's best for us. And what's not. So then, a few days ago i was informed that i'm going to further my bacelor program on Animal Science.

At first thought, i cried so hard i barely admit it now Cuz one thing. I didn't get the thing that i want. Dari kecik minat sangat tengok CSI. Minat sangat kerja lab. Minat sangat study pasal human body.

Dah besar, nak jadi doc is too mainstream. For me. So i decided another path to be taken. Biomedical science.

 Tapi Dia lebih tahu segalanya. Lebih tahu dari orang tuatua tahu. Lebih tahu dari nyai tahu. Lebih tahu dari pengurusan UPM yg agihkan kos. Redha aku datang lambat. Sebab dua benda yang dah sebati, tak semudah tu nak dileraikan (copycat Instanbul Aku Datang).

Sekarang redha dah makin kuat. Cumanya kalau nampak tweet2 atau status2 yang berbahagia dengan result, sedetik dua datang jugak rasa iri. And sentap sebab i didn't get want i want the way they get. Sekarang, lebih dari redha yang aku rasa.

Iaitu bersyukur. Sebab bila dengar cerita orang kat atas, memang sampai bila pun takkan bersyukur dan berpuas hati dengan apa yang kita ada. Tapi bila sejenak tengok orang kat bawah, baru kita rasa betapa beruntungnya kita. Dan betapa kufur nikmatnya kita kalau masih mengeluh.

Allah lebih tahu, maha mengetahui, sebaikbaik perancang.
 Mungkin aku lebih betah jaga kambing, jaga lembu.
Mungkin aku lebih baik berkawan dengan kuda dan bebiri.
Mungkin aku lebih layak mengkaji perihal haiwan berbanding manusia.
Mungkin aku lebih pakar untuk haiwan berbanding kaumku sendiri.
 Aku tak pandai berpuisi. Ini je aku mampu.
Namanya puisi hati.
Animal science, here i come.!

2 comments:

  1. Babe, you'll always have my back. I know you can b the best person in animal science ever. Chaiyok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebetulan gua cek email. Kalau tak sebulan kemudian baru perasan komen kau mira. Thanksss dear. I hope so. Aamiin. Moving on abell is moving on. Hikss. :'*

      Delete